Z6_PPGAHG8001TB606CNK24CU0EA7
Z7_PPGAHG8001TB606CNK24CU0EQ3
ГД ЕФК Нормативна база ПКИП 2021-2027 Териториални подходи ОПИК 2014-2020

ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „ЕВРОПЕЙСКИ ФОНДОВЕ ЗА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ“

Дата на публикуване: 20.03.2023
Последна актуализация: 19.06.2023

 

Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" се ръководи от главен директор, който се подпомага от двама заместник-главни директори. Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" е структурирана в седем отдела, в единия от които има регионални сектори.

Организира и координира процеса по разработването, одобрението и изменението на програмите, по линия на Кохезионната политика в областта на иновациите, растежа и конкурентоспособността (ОПИК, ОПИМСП, ПКИП и ПНИИДИТ).

Отговаря за разработването и одобрението на Програмата за икономическа трансформация към Плана за възстановяване и устойчивост;

Изпълнява функциите на Секретариат на Комитет за наблюдение (КН).

Осъществява взаимодействие със службите на ЕК във връзка с одобрението и последващото изпълнение на програмите;

Отговаря за цялостния процес по подготовката и обявяването на процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП).

Осигурява спазване на режимите на държавни помощи съгласно действащото българско и общностно законодателство;

Координира дейности, свързани с провеждане на екологична, предварителна, текуща и последваща оценки на програмните документи;

Участва в организирането и провеждането на информационни кампании и други събития относно представяне на възможностите за кандидатстване по програмите, за които отговаря ГД ЕФК;

Организира и координира изпълнението на всички дейности, свързани със сформирането на комисии за разглеждане, оценка и класиране на проектните  предложения, постъпили по процедури за БФП;

Организира и координира изпълнението на всички дейности, свързани със сформирането на екипи по договаряне за извършване на документална проверка на одобрените за финансиране кандидати, изготвяне на проектите на индивидуални договори/заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, организиране на процеса по сключването им, както и изготвяне на проекти на решения за отказ от предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;

Организира и координира сключването на договори/издаването на заповеди с бенефициентите по процедури за предоставяне на БФП по програмите;

Извършва проверка дали постъпилите от страна на бенефициентите искания за изменения на сключените договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ не нарушават конкурентните условия, съществуващи към момента на сключване на договора;

Идентифицира най-често допускани грешки при провеждането на процедури за подбор на проекти и сключване на договорите за БФП;

Съдейства за прилагането на правилата за държавни помощи при оценка на проектни предложения и сключването на договори с одобрените за финансиране кандидати;

Осигурява прилагане на режимите на държавни помощи съгласно заложеното в условията за кандидатстване и действащото българско и общностно законодателство;

Гарантира спазването на правилата за равнопоставеност на кандидатите и недопускане на дискриминация в процедурите по отпускане на финансиране по оперативните програми в съответствие с функциите на отдела;

Изготвя информация за предоставените държавни и минимални помощи при сключване на договори за БФП и я въвежда в Регистъра за минимални и държавни помощи;

Участва в кампании за разясняване и популяризиране на възможностите за кандидатстване по процедурите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите;

Извършва проверка и осъществява контрол на съответствието между планирани и реализирани дейности, цели, резултати и индикатори, свързани с изпълнението на договорите/заповедите за безвъзмездна финансова помощ.

Извършва оперативен контрол и верификация на дейности, включени в междинни/финални отчети на бенефициенти, вкл. искания за изменения/промяна в обстоятелствата; спазването на правилата за информиране и публичност; извършва проверки на място и други.

Подпомага и оказва съдействие на бенефициентите, включително предприема необходимите корективни мерки, в случай на установяване на проблеми и/или нарушения при изпълнение на договорите за безвъзмездна финансова помощ.

Идентифицира най-често допускани грешки при изпълнението на договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Участва в кампании за разясняване и популяризиране на условията за кандидатстване и изпълнение по процедурите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и ФИ и в организирани обучения за бенефициенти, относно изпълнението и отчитането на сключените АДБФП в рамките на всяка процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите."

 

Регионални сектори

 

Регионален сектор София

Тел.: 02/ 8075 350

Адрес: София 1000, ул. "6-ти септември" №21

 

Регионален сектор Варна

Тел.: 052/ 617 077

Адрес: Варна 9000, ул. Цар Симеон I 26, eт.5

 

Изнесен офис на РС-Варна в гр. Велико Търново

Тел.: 062 / 650 107

Адрес: гр.Велико Търново 5000, ул. "Христо Ботев"№2, ет.3

 

Изнесен офис на РС-Варна в гр. Русе

Тел.: 082 / 825 273

Адрес: гр. Русе 7000, ул. Църковна независимост 16, ет.12

 

Регионален сектор Пловдив

Тел.: 032/ 940 337

Адрес: Пловдив 4000, пл. "Централен" №1, ет. 6

 

Изнесен офис на РС Пловдив  в гр. Бургас

Тел.: 056/ 581 610

Адрес: Бургас 8000, бул. "Апостол Карамитев" №12, ет. 2

 

Финансово управление и верификация на разходите

Осъществява дейности, свързани със събиране, обработване, проверка и актуализация на финансови данни;

Контролира, проверява и потвърждава разходи за авансови, междинни и окончателни плащания на бенефициенти по програмите; Удостоверява, че съфинансираните разходи са действително изпълнени и са в съответствие с националните правила и с правилата на Общността и че са събрани данни за изпълнението са необходими за финансовото управление;

Разглежда и се произнася по постъпили от страна на бенефициентите искания за изменения на сключените договори за предоставяне на БФП, които включват изменения на финансовите параметри на договора;

Изготвя Доклад по сертификация и Декларация за допустимите разходи за целите на сертификацията на разходите по програмите;

Изготвя справки, доклади, становища и др. документация, свързани с финансовото изпълнение на проектите по Програмите;

Участва в съгласуването при дефиниране и разработване критерии и методология за подбор на операции по програмите и при провеждане на процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите;

Изпълнява функции от компетентността на сектора, предвидени в Националния план за възстановяване и устойчивост, като осъществява дейностите съгласно посоченото в Плана и приложимата европейска и национална нормативна рамка;

Участва в кампании за разясняване и популяризиране на възможностите за кандидатстване по процедурите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите;

Участва в изготвянето на годишния доклад за държавните помощи;

Участва в изготвянето на годишните и окончателни доклади по Програмите;

Участва в разработването на прогнозите и на проектобюджета на Министерството, както и в изпълнението на програмите от програмния бюджет на Министерството с оглед на функционалната си компетентност.

 

Финансово планиране и счетоводна отчетност

Осъществява бюджетно планиране, прогнозиране и отчитане, касаещо дейността на УО;

Изготвя Отчет за степента на изпълнение на политиките и програмите от програмния бюджет на министерството;

Оперира със системата за електронни бюджетни разплащания СЕБРА и разпределя лимити за извършване на плащания по програмите;

Изпълнява функциите по осчетоводяване и отчитане на извършените транзакции, съобразно указанията на Министерство на финансите и националното законодателство по програмите;

Осъществява плащания към бенефициентите на програмите, като оперира със системата за електронно банкиране на БНБ;

Подготвя необходимата документация и извършва действия за изпълнение на процедурата по активиране на банковата гаранция по програмите;

Изготвя баланс и сборна оборотна ведомост по програмите, както и Журнал документи по програмите и съгласно общоприетите счетоводни принципи и националното законодателство;

Въвежда и поддържа в реално време счетоводна информация в системата „SAP” към Дирекция НФ;

Изготвя месечни и тримесечни отчети по единен бюджетен класификатор (ЕБК) и отчети за лимити, съгласно указания на Министерство на финансите;

Осъществява оперативно наблюдение, контрол и равнение на въвежданата счетоводна информация;

Въвежда и поддържа информация в ИСУН 2020, касаеща изразходването и възстановяването на средствата по програмите, съгласно делегираните права за достъп до системата;

Поддържа отчетна информация в Регистър за минимални и държавни помощи.

 

Осъществява правна помощ и дава правни съвети на Ръководителя на Управляващия орган;

Съгласува и дава предложения за промени в законодателството във връзка с управлението и изпълнението на програмите;

Извършва контрол за законосъобразност на официалните документи, издадени от Управляващия орган по изпълнението на програмите;

Осъществява проверка преди сключване на договори с кандидати и оференти по оперативните програми, включително в Централната база данни за отстраняванията съгласно прилагането на Регламент (ЕО, Евратом) No 1302/2008 на Комисията от 17 декември 2008 г.;

Осигурява и поддържа системи и процедури за превенция, регистриране и докладване на сигнали за нередности/нередности и опити за измами при управлението и изпълнението на програмите и по Програма ФАР;

Администрира сигнали за нередност и въвежда информация за всички постъпили сигнали за нередност и нередности в ИСУН 2020, като отговаря за тяхното докладване пред АФКОС-МВР, включително чрез Irregularity Management System (IMS), предоставена от Европейската служба за борба с измамите (OLAF);

Създава и поддържа система от вътрешни правила за идентифициране, докладване и решаване на въпроси, свързани с възникнали нередности при разходване на средствата от ЕСИФ;

Оказва правна помощ на ръководителя на Управляващия орган при контрола и наблюдението на случаи на съмнение за измами;

Отговоря на жалби и възражения, подадени от кандидати  за предоставяне на БФП и поддържа регистър на подадените жалби и възражения;

Поддържа риск-регистъра на УО;

Организира работата по оценка на риска  и координира процеса по управление на риска на институционално ниво в ГД ЕФК;

Разработва и прилага система за управление на риска и прилага правилата и процедурите по управление на риска;

Осъществява дейности свързани със защита на чувствителната  информация постъпила в главната дирекция;

Съдейства на одитиращи и проверяващи органи;

Подпомага информационната сигурност с цел осигуряване на непрекъснатост на работните процеси и минимизиране на рисковете в главната дирекция.

Изпълнява дейности по информация, комуникация и публичност на програмите.

Координира и участва в подготовката на проекти по „Техническа помощ“ на програмите и действа като екип за управлението им;

Управлява бюджетните линии по Техническа помощ на програмите;

Извършва планиране и участие в подготовката и провеждането на процедури/ред за възлагане на обществени поръчки по „Техническа помощ” за нуждите на УО в случаите, когато за конкретен бенефициент на помощта е определен УО;

Участва в осъществяването на контрол по изпълнението на сключени договори по Техническа помощ на програмите;

Координира дейностите по организационно развитие и управление на човешките ресурси в главната дирекция.

Организира, координира и подпомага отделите при дейностите по подготовката на документацията, подлежаща на съхранение в специално наети архивохранилища.

 

Осъществява процесуално представителство по дела, по които страна е ръководителя на УО на програмите и на Изпълнителна агенция по Програма ФАР;

Извършва проверка по предварителен и/или текущ и/или последващ контрол  за законосъобразност на процедурите за определяне на изпълнители от страна на бенефициенти по програмите, съгласно действащото законодателство;

Извършва цялостен последващ контрол за законосъобразност на обществени поръчки, проведени от бенефициенти по програмите, съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки.